Nov 1, 2012

INDAH.

aku rindu ketika usiaku baru tujuh , lapan. dan sembilan tahun.
waktu dimana aku tidak belajar bersungguh-sungguh namun masih mampu berjaya.

tidaklah aku kata aku bijak sehingga menjadi kebanggaan semua.
tapi tidak juga aku jatuh terjelepuk begini.

mungkin akan ada yg berpendapat tahap pembelajaran ketika itu mudah.
sebenarnya pada usia itu, itu sudah kira susah.
tapi tidak pula perlu aku bersengkang mata hingga jam tiga bagi menelaah pelajaran.
tidak aku meniru dgn nota-nota kecil.
tidak berusaha separuh mati demi ujian dua jam.

kini aku berasakan aku berjaya lalui semua halangan itu krn kejujuran.
ya. dalam usia itu pada tahun duaribudua, tidak byk pendedahan teknologi.
otak masih segar, fikiran masih ceria.
segalanya  bersih.
mungkin itu jawapan kpd segala kejayaan.

duaribuduabelas, aku digertak dugaan dunia.
dgn kosong otak, kosong hati.
alangkah indahnya andai dapat aku kembali kpd zaman naif.
tiada masalah.
peperiksaan bukan suatu masalah.
segala perlakuan menurut gerak hati.

                                                                            10:13/1.11.12

No comments: